Ashtanga Yoga

Ashtanga yoga is een dynamische vorm van yoga die bestaat uit een aantal vaste series van houdingen die worden verbonden door vloeiende bewegingen. De diepe ujjayi ademhaling vormt hierbij de leidraad. Dit zorgt voor het creëren van warmte en energie in de lichaam. Het licht aanspannen van bepaalde ‘core’ spieren (bandha’s) maakt de practice krachtig maar zacht, en het gebruiken van een zachte blik gericht op een bepaald punt helpt de aandacht naar binnen te brengen. Deze elementen samen bevorderen het reinigen van het lichaam, het tot rust komen van de geest en het ontwikkelen van kracht en flexibiliteit.
Afhankelijk van je eigen niveau zul je door de docent verschillende variaties van de houdingen aangeboden krijgen en begeleid worden zodat je de houdingen veilig en correct kunt beoefenen. 

Flow Yoga

Yoga flow is een dynamische en energieke vorm van yoga. Diverse houdingen volgen elkaar vloeiend op en worden synchroon met de ademhaling uitgevoerd. Op die manier maak je een verbinding tussen de adem en de beweging. Een vloeiende en verruimende ademhaling geeft ritme en verdieping aan de bewegingen en helpt je bij het ontdekken van jezelf. Yoga flow versterkt de spieren, verbetert de flexibiliteit, balans en focus en vergroot het uithoudingsvermogen. De combinatie van bewustwording en de lichamelijke inspanning tijdens deze les dragen bij aan de fysieke en mentale gezondheid.

Enige ervaring met yoga is voor het volgen van deze les wenselijk, maar niet noodzakelijk.

Yin Yoga

In tegenstelling tot de dynamische vormen van yoga richt Yin yoga zich niet op het versterken van je spieren, maar juist op het ontspannen ervan. 
Door de spieren te ontspannen bereik je de diepere lagen van het lichaam zoals de gewrichten, de botten en het bindweefsel. Bindweefsel versterkt en verlengt zich langzamer dan spierweefsel en wanneer we lichamelijke klachten hebben of ouder worden wordt dit bindweefsel stugger en droogt het uit, waardoor het minder flexibel en soepel is. Daarom worden in Yin Yoga de houdingen tussen de drie en vijf minuten vastgehouden. Dit zorgt ervoor dat het bindweefsel langzaam oprekt en beter hydrateert, zodat het soepeler wordt.

Een ander bijkomend voordeel is dat in de Yin houdingen de meridianen (energiebanen) in het lichaam, die door het bindweefsel lopen, ondersteund worden. De energie kan er op deze manier beter doorheen stromen wat een positief effect heeft op het totale welzijn. Je voelt je fitter, emotioneel stabieler en de gezondheid van de organen wordt positief beïnvloed.

Door het lang aanhouden van de houdingen kunnen lichaam en geest zich op een diep niveau openen en blokkades worden opgeheven; de energie kan weer gaan stromen.

Yin yoga geeft diepe ontspanning en leert je ruimte ervaren in je lichaam en je geest.

Wanneer je het moeilijk vindt je te ontspannen en je lichaam stijf is, kun je kiezen voor Yin yoga.  Ook voor een druk leven, veel stress, intensief sporten (Yang) is Yin yoga een perfecte tegenhanger voor het bereiken van balans.
Yin yoga is voor iedereen; oud of jong, lenig of stijf, ervaren of onervaren met yoga.

Let op met Yin yoga als je zwanger bent of net bent bevallen, laat dit altijd aan de docent weten. Aangezien je lichaam week is kan het onverstandig zijn om diep in de houdingen te gaan.

Yin Yang Yoga

In een Yin Yang yogales worden actieve, dynamische bewegingen (Yang) afgewisseld met verstillende houdingen (Yin) die net als in de Yin lessen langer aangehouden worden. De Yang in de bewegingen is gericht op de spieren en zorgt voor een krachtig vitaal lichaam. De Yin houdingen richten zich meer op het dieper liggende bindweefsel rondom gewrichten en organen en brengen je in contact met de stilte in jezelf. Zo ontstaat er een gezonde balans tussen lichaam en geest.

Andere lessen

Heeft u een vraag? Neem gerust contact met ons op!